Interviu cu omul din spatele lui Hacker Evolution.

Poate că mulți dintre voi s-au întrebat la un moment dat: ”Oare România are vreo treabă, cât de mică, cu industria de gaming?”

Și noi am ajuns la aceeași dilemă, iar pentru că suntem curioși din fire dar dorim şi să vă oferim cele mai bune informații din domeniu, am săpat un pic în conștiința colectivă și am găsit un român – Robert Mureșan – care a înființat un studio 100% romînesc. Mai mult decât atât, jocurile create de Exosyphen Studio – și mă refer aici la seria Hacker Evolution  au ajuns să poata fi achiziționate chiar prin STEAM.

Dacă v-am stârnit curiozitatea, puteți citi mai multe în interviul pe care Robert Mureșan, fondatorul și creierul din spatele jocului, a fost de acord să ni-l acorde.

Overheat: Bună ziua, vreau să încep prin a vă mulţumi pentru acordarea acestui interviu și vrem să vă felicităm pentru împlinirea a 10 ani de la lansarea lui Exosyphen Studio.

Robert Muresan: Mulțumim. De asemenea vrem să vă felicităm pentru munca pe care o depuneți în folosul comunităților de gaming din România, prin site-ul vostru.

OVH: Am dori să înțelegem mai bine cum s-au desfășurat cei 10 ani de activitate ai studioului? Cât de greu a fost drumul de la fondare și până la succesul pe care îl aveți acum?

RM: Am pornit acum 10 ani dintr-un mic impuls. Mereu voiam să fac jocuri pe calculator dar la vremea aceea era destul de greu să o faci din România. Asta pana când un amic din Australia cu ceva experiență, mi-a propus să facem un joc interesant. Unul în care joci rolul unui hacker. Și ne-am pus pe treabă.

OVH: Ne puteţi face o scurtă descriere a echipei Exosyphen Studio?

RM: Este o echipă diversă și localizată prin toata lumea. Mi-a plăcut mereu să lucrez cu oameni pasionați și talentați, în orice colț de lume ar fi ei. Nu am angajat niciodată oameni pe bază de CV, în căutarea unui loc de muncă.

Nu este filozofia noastră. Nu avem program de lucru, nu avem deadline-uri, nu avem ținte. Singura noastră țintă este să facem jocuri. Știu că pare foarte atipic, dar funcționează de minune pentru noi.

OVH: Ce ne puteți spune despre proiectele realizate de studioul fondat de dumneavoastră?

RM: Produsul nostru principal este seria de simulatoare de hacking. Am continuat să dezvoltam această serie prin noi ediții periodice.

Pe langă asta, periodic facem lucruri destul de ieșite din comun, tot din pasiune.
În 2004 când „smartphone” era un cuvânt necunoscut, și SMS-urile pe un ecran monocrom erau la modă pe un telefon mobil, noi am portat celebrul shooter Quake pe telefoanele mobile cu Windows Mobile. A fost un șoc la vremea aceea să vezi Quake pe un telefon mobil.
Am facut al doilea serviciu de localizare mobilă din lume, tot prin 2004, care îți permitea să partajezi locația ta de pe mobil, cu prietenii tăi, similar cu FaceBook places, Forsquare, etc.
Am mai facut la un moment dat un antivirus pentru telefoane mobile Symbian. A prins foarte bine pe piață. Era compact, eficient și nu taxam abonament anual ca și competitorii noștri.
Marea majoritate a acestor proiecte au fost vândute. Pasiunea principală pentru noi rămân jocurile.

OVH: Seria Hacker Evolution a revoluționat practic ideea de gaming, fiind un gen inovativ, care a uimit tot mapamondul. De unde a pornit totul?

RM: De la un amic din Australia, cu 10 ani în urmă. A venit el cu ideea să facem un titlu în care joci rolul unui hacker. Mi s-a părut o idee interesantă și ușor de implementat cu resursele de care dispuneam (sau mai bine spus, de care nu dispuneam), la aceea vreme.
8 ani mai târziu (jocurile se vindeau din ce în ce mai bine), ne-au contactat cei de la STEAM ca sa distribuie jocul. Este un lucru mare în industrie, sa ajungi să lucrezi cu publisheri mari. Adevarata surpriză a fost după lansarea jocului pe STEAM. Am ajuns pe locul 4 în Top 10 vânzări.

OVH: Am văzut că Exosyphen Studio nu s-a oprit la a realiza un joc cu totul special – Hacker Evolution – ci a vrut să cucerească și teritoriul aplicațiilor destinate telefoanelor mobile. Ce succese ați înregistrat pe această parte?

RM: Mereu am avut o pasiune pentru telefoanele mobile. Am mentionat portul de Quake mai sus.
La un moment dat, mi-a trecut mie prin cap să fac, din pasiune, un simulator de racing pe iPhone, bazat pe celebra scenă din filmul Indiana Jones, cu cursa de vagonete prin mină. Varianta gratuită a ajuns pe locul 205 din tot AppStore-ul Apple (150.000+ aplicații și jocuri la vremea aceea), și a facut 1 milion de download-uri în prima saptămână.

OVH: Probabil orice cititor ar dori să ştie ce fel de persoană sunteţi şi care vă este rolul în echipa Exosyphen Studio. Mai mult, cred că tinerii noștri cititori sunt curioși cu privire la startul în cariera dumneavoastră. Ce ne puteți împărtăși?

RM: Din păcate îmi este foarte greu să ma evaluez și să fiu și obiectiv.
În general sunt foarte deschis și ușor abordabil. Îmi fac mereu timp să discut cu oricine despre orice. Un lucru notoriu în privința noastră este că, și în ziua de astăzi, eu fac tot suportul pentru clienți. Din două motive. Avem produse bune care au un număr foarte mic de probleme și, în plus, îmi place să fiu în contact direct cu cei care se joacă titlurile noastre.

Rolul meu este unul dublu momentan. Sunt lead developer în aproapte toate proiectele și mă ocup și de operațiunile business. De cea din urmă vreau să mă las în curând și să mă concentrez exclusiv pe programare și design de jocuri. Nu mă încântă foarte mult poziția de CEO. Din punct de vedere legal, deja nu mai dețin această funcție, doar ca încă nu am anunțat asta oficial.

Este o carieră frumoasă, cu foarte multe recompense. Dar necesită și foarte mult efort și sacrificii. Dacă nu o faci din plăcere, mai bine nu o face.

OVH: Am observat că v-ați implicat ca jurat și mentor în Startup Weekend Cluj, eveniment dedicat dezvoltatorilor de aplicații desktop și mobil. Credeți în potențialul tinerilor din România? Pot fi ei competitivi pe plan mondial în aceste domenii?

RM: Da și Da. Altfel nu mă implicam ca și mentor/sponsor/membru în juriu.
O idee pe care o promovez (destul de agresiv câteodată), este că trebuie să încetăm să facem outsourcing pentru alții și să începem să fondăm noi firme și să facem noi produse. Produse făcute de firme românești cu acționari și angajați români.
Apple, Google, Microsoft, Facebook, etc … nu fac outsourcing pentru alții.

OVH: Ce proiecte aveţi în plan pentru viitor?

RM: Am înființat o firmă în parteneriat în SUA. Poate una din puținele/primele firme din US, cu acționariat românesc. Vrem să facem un joc pe platforme mobile.
Încă nu avem foarte multe detalii pe care le putem face publice, dar ce pot să spun este ca va fi un online multiplayer bazat pe Augmented Reality. Vrem sa revenim în forță pe piața de jocuri mobile.

OVH: Doriţi să le transmiteți ceva cititorilor noştri?

RM: Faceți jocuri românești. Vreau și eu să mă joc un joc românesc făcut de români.
Vreau concurență 🙂

OVH: Vă mulţumim pentru faptul că aţi acceptat să răspundeţi la întrebările noastre. Vă dorim mult succes în continuare, felicitări încă o dată pentru împlinirea a 10 ani şi…. să auzim numai de bine!

RM: Mulțumim frumos.

- Publicitate -

CELE MAI NOI ARTICOLE

- Publicitate -

LASĂ UN MESAJ

Introdu comentariul tău.
Introdu aici numele tău
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. Contactează-ne!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- Publicitate -

Pe subiecte similare

- Publicitate -

Acest site folosește cookie-uri pentru îmbunătățirea experienției de navigare.
Pentru detalii, consultă politica noastră de confidențialitate.