Nu de puține ori, atunci când vrei să îți indeplinești un vis sau îți propui să demarezi un proiect bazat pe pasiunea ta, o să ajungi să te lovești de diverse piedici, fie că sunt ele financiare, informaționale, legislative sau chiar și motivaționale.
Un bun exemplu ar fi piața de jocuri indie din România, unde dezvoltatorii români independeți au început să capete din ce în ce mai mult curaj să pătrundă pe acest târâm, asta și după un efort susținut din partea unor organizații precum RGDA (Romanian Game Developers Association) pentru recunoașterea potențialului de piață la nivel național și internațional.
Pentru a înțelege mai bine viața unui indie game dev și provocările prin care acesta trebuie să treacă, am decis să îl poftim la interviu pe Sergiu Crăițoiu, una din mințile (i)luminate din spatele studioului Alien Pixel Studios și a titlului action-adventure Unbound: Worlds Apart, a cărui campanie de Kickstarter se va termina în mai puțin de 19 de ore.
Overheat: Salut şi bine ai venit pe Overheat.ro. Îţi mulţumim că ai acceptat invitaţia noastră la interviu.
Sergiu Crăițoiu: Hey, bine v-am găsit. Mă bucur să vorbim despre industria de gaming de la noi, Unbound: Worlds Apart jocul la care lucrez și Kickstarter-ul pentru acesta.
OVH: Ce ne poţi spune despre tine şi munca pe care o faci? De asemenea, cred că cititorii noştri ar dori să afle cum ţi-ai inceput început cariera. Ce ne poţi împărtăşi?
SC: Mă numesc Sergiu Crăițoiu. Sunt un creator de jocuri video independent din București. Am terminat facultatea de Automatică și Calculatoare din București și sunt pasionat de programare încă de la o vârstă foarte mică. Am inceput să îmi fac primele joculețe prin liceu din curiozitate, să vad cum ai putea face un joc.
Fiind un “indie game developer” pe lângă programare trebuie să acopăr și alte arii cum ar fi game design, marketing, chiar și business development.
E foarte intens și destul de greu să te ocupi de foarte multe domenii, dar și satisfactia e mare. Nu apuci să te plictisesti pentru că nu devine o rutină.
OVH: Când ai descoperit primul joc adventure și care a fost acela?
SC: Cred că Mario a fost primul joc adventure pe care l-am jucat prin 1997. Îl jucam pe un Terminator la un prieten acasă și eram pur și simplu fascinat de atmosfera jocului, dar și de dificultatea lui, apoi am început să joc jocuri mult mai complexe cum ar fi Zelda sau Diablo
OVH: Care este jocul sau seria preferată?
SC: Jocul meu preferat este Diablo 2, iar seria mea preferată este Elders Scrolls. Morrowind și Skyrim sunt titlurile mele preferate din serie.
OVH: Cum a luat naștere Alien Pixel Studios?
SC: Alien Pixel Studios a luat naștere în cadrul unui Game Jam organizat de Ubisoft Romania în 2014. A fost primul meu contact mai serios cu lumea de game development și acolo am cunoscut o mulțime de oameni talentați din industrie. În acea seară, împreună cu un coleg am decis să continuăm să facem jocuri în timpul liber, iar în 2016 am lansat primul nostru joc pe Steam, după 2 ani de muncă.
OVH: Care este povestea jocului Unbound: Worlds Apart? Ce v-a inspirat să faceţi acest joc şi cam cât a durat să aduceţi proiectul de la stadiul de idee până la stadiul de joc funcţional.
SC: Unbound:Worlds Apart a pornit ca un joc 3D undeva prin 2016, dar ne-am dat seama că nu putem termina un asemnea joc în 2 oameni așa că am hotărât să mergem pe 2D. Ideea de portaluri a venit dintr-un videoclip numit “Gone with the Wind” al formației Architects, apoi m-am inspirat din alte jocuri de tip puzzle platformer să văd cum au implementat diverse mecanici! Aici pot să menționez ca exemple: “Ori and The Blind Forest”, “Limbo” ,”Braid”, “The Swapper”
OVH: Personajul principal din joc mi s-a parut misterios şi interesant. Ne poţi da mai multe detalii despre el?
SC: Numele eroului este Soli, inspirat din cuvântul englezesc “Solitude”. Povestea are ca structură basmul. Lumea sa se află în fața unui pericol iminent de a fi distrusă, iar el este singurul care o mai poate salva.
Pe parcusul călătoriei sale va afla mai multe despre el și inamicul său principal. Soli află că poate să folosească puteri magice ce îi va oferi diverse abilități pentru a învinge forțele răului. Momentan nu vreau să dau spoilere. Începutul poveștii este dezvăluit într-un demo ce poate fi găsit pe pagina de Kickstarter sau pe Steam.
OVH: Ce reprezintă pentru voi Unbound: Worlds Apart şi cât de mare este echipa care l-a creat?
SC: Suntem doi developeri. Eu mă ocup de programare și game design, iar Olga Ciob se ocupă de partea vizuală a jocului. Unbound este un proiect în care am investit foarte mult timp și resurse, este proiectul nostru de suflet și sperăm că jocul să ofere o experiență placută gamerilor. Am început să lucrăm la Unbound în 2016, iar jocul a evoluat destul de mult de atunci. Cred că videourile de pe canalul nostru de YouTube spun totul.
OVH: Care crezi că e acel lucru special la jocul vostru, acel atu greu de replicat de altcineva?
SC: Cred că gameplay-ul este special datorită portalurilor care oferă elemente noi de gameplay jucătorilor. Atmosfera redată prin artă este de asemenea specială și nu ai cum să rămâi indiferent când vezi pentru prima dată jocul. Pe scurt, aș zice mecanicile și arta 🙂
OVH: Care a fost cea mai complicată parte a proiectului?
SC: Dezvoltarea unui joc este în general complicată. Sunt foarte mulți factori de care trebuie să ții cont atunci când dezvolți un joc. Însă, cel mai complicat cred ca este să faci marketing și să expui jocul. Când în echipă sunt persoane tehnice, e mai greu cu partea asta de marketing, dar totul se învață, important este să vrei.
OVH: Cum ţi s-a părut până acum experiența Kickstarter? Cât de mult s-au implicat fanii proiectului să vă ofere suport în pregătirea campaniei?
SC: Kickstarter-ul îți oferă o experiență umitoare. Timp de o lună de zile este pur și simplu un rollercoaster emoțional în care tu încerci să aduni oameni pe campanie, să le explici despre ce e jocul și de ce merită fiecare bănuț.
Fanii proiectului te ajută mai mult decât ai crede. Încearcă să te ajute cât pot de mult, de la share-uri pe diverse grupuri/forumuri până la traducerea jocului în diverse limbi internaționale și asta gratis. Fără o comunitate în jurul jocului, nu cred că poți să ai succes în game development mai ales pe Kickstarter.
OVH: Ce i-ai sfătui şi pe alţii care vor să se apuce de indie game development? Pe ce ar trebui să se concetreze și ce ar trebui să evite?
SC: Cred că trebuie să înceapă cu proiecte foarte mici. Ești mult mai motivat să termini și să publici un proiect mic decât unul foarte mare. Cu engine-urile actuale și store-urile digitale e mult mai simplu să lucrezi la un joc față de acum câțiva ani. Trebuie să fii perseverent și să nu te dai bătut la primul hop. Fără ca să îți placă ceea ce faci și dacă nu îți plac jocurile nu ai cum să te apuci de game development pentru că îți pierzi repede motivația.
OVH: Plănuiţi să faceţi şi alte jocuri pe viitor?
Desigur. Încă mai avem de lucru la Unbound, dar noi sperăm că o să lucrăm și la alte titluri pe viitor! Nu știu exact dacă va fi un sequel pentru Unbound sau ceva nou. Rămâne de văzut.
OVH: Doreşti să transmiţi ceva cititorilor noştri?
SC: Keep gaming!
OVH: Mulţumesc pentru timpul acordat. Vă dorim succes în continuare.
SC: Mulțumesc și eu mult. Sunteți superi tari.
Nu uitați! Încă mai aveți timp să susțineți Unbound: Worlds Apart în cadrul campaniei de Kickstarter.