Ce ai face ca să poți lucra la Blizzard? Sau mai bine zis, ce nu ai face?
Avertisment: acesta este un articol ceva mai serios, pentru că facem și din-astea. Sorry =/
Când eram mic, să lucrez la Blizzard era THE DREAM. Și cu siguranță nu eram singurul care gândea așa. O generație de nerzi, ghicși și fani mi-au împărtășit sentimentele.
Cum ar fi să le poți spune prietenilor că lucrezi la Blizzard? Epic! Legendar!!!
Heh, oare?
https://www.instagram.com/p/Boz-pz0nhul/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
(Uite câte fețe zâmbitoare, nu are cum să fie atât de rău)
Sediul Blizzard Entertainment este localizat în Irvine, Orange County, California și Orange County este unul din cele mai scumpe “județe” de pe coasta vestică a SUA. Cu toate acestea, o mare parte din angajații Blizzard sunt plătiți sub venitul minim în sectorul de Gaming în America.
Pentru cei care credeau că astfel de salarii sunt prezente doar pe meleagurile noastre, vorbesc despre o țară care s-a mândrit cu puterea sa economică timp de decenii și despre o companie al cărei logo este recunoscut internațional azi cum era Coca-Cola în anii ’80.
Ce înseamnă să te angajezi la Blizzard?
Procesul de angajare nu este foarte diferit de alte companii în domeniu. Sunt bineînțeles mai exigenți. De la bun început ți se va spune că unul din perk-urile de a lucra pentru Blizzard este the bragging right.
Nu îți vor oferi salariul anual pe care îl ceri sau pe care îl aveai la vechiul post în cadrul altei companii. Oferta lor va fi de regulă cu 25% sau 30% mai mică. Dar te vor încuraja cu o listă de bonusuri și prime care sunt destul de generoase. Cu acest sistem de bonusuri vei putea depăși suma anuală cerută de tine.
Nu vor da multe detalii legate condițiile care trebuie îndeplinite pentru aceste bonusuri și nu îți vor zice că un angajat poate obține doar două bonusuri pe an sau că un bonus nu poate fi vreodată mai mare decât 10% din salariul tău anual.
Wait a minute…
Deasemenea, nu ți se va spune că un salariu de început la Blizzard nu este suficient ca să îți poți permite să locuiești în Irvine, aproape de locul de muncă. Prețurile locale pentru chirie, mâncare și haine nu sunt pentru lucrătorul din gaming de rând.
Bineînțeles, unii angajați sunt înstăriți. Au un/o prieten/prietenă (sau părinți) cu un venit mai mărișor de doctor, avocat, sau contabil, și astfel își pot permite un lifestyle decent.
Unii angajați preferă să facă naveta cu mașina din Los Angeles zilnic, un drum de peste o oră doar pentru că ies mai ieftin dând bani pe combustibil decât dacă ar locui în Irvine.
Chiar dacă Blizzard are o cantină proprie cu prețuri mai mici, unii angajați nu își pot permite mese zilnice. Pentru un trai decent, mai lucrează și ca șoferi de Lyft sau Uber.
Un număr de angajați locuiesc în dube cumpărate second-hand, ascunse prin parcări locale, alții stau la comun în clădiri care se aseamănă prea mult cu căminele noastre studențești împărțind costurile de chirie și întreținere. Există cazuri în care unii angajați au fost chiar homeless pentru o perioadă de timp, bazându-se pe prieteni și familie.
De ce nu zice nimeni nimic?
Aici poveștile și atitudinile diferă. Ceea ce este cert este că în întreaga companie angajații sunt conștienți că tuturor le este greu. Nu au păreri foarte vocale deoarece ele nu ajung să facă mult bine.
Oamenii cu păreri sunt acuzați de “upper management” că sunt lacomi, că au o atitudine neloială. Acestor angajați li se aduce aminte că sunt ușor de înlocuit. Până la urmă, oricine ar vrea să lucreze pentru Blizzard și nu toată lumea are “atâtea pretenții”. Suficienți angajați s-au găsit nevoiți să caute un nou loc de muncă deoarece au avut “păreri puternice“.
Și totuși, îmi este dificil să îmi imaginez un astfel de Blizzard, pentru că nu este un Blizzard corect de imaginat. Deși condițiile financiare par copleșitor de dificile, comunitatea este strânsă în cadrul companiei.
Este vorba despre o comunitate de oameni care au ocazia să facă ceea ce iubesc, să lucreze la jocurile pe care le-au iubit dintotdeanua (și sunt sigur că acum le iubesc și mai mult), să adauge la istoria lor, și, în unele cazuri, chiar să facă parte din acel univers. Industria gaming-ului este imensă dar universurile WarCraft, Diablo, StarCraft, Overwatch, și chiar Heroes of the Storm sunt disponibile la Blizzard. Genul acesta de experiență nu poate fi găsită atât de ușor în alte locuri.
Și, pe deoparte înțeleg să fii dispus să renunți la o parte din comfortul personal pentru a putea lucra la ceea ce iubești…
Păi și Activision ce face?
Cei de la Activision par să facă ce știu mai bine – să pună presiuni pe Blizzard, să le readucă aminte că marile succese au fost toate în trecutul îndepărtat.
Project Titan a dat chix, Heroes of the Storm nu e pe cât se așteptau de mare, Overwatch nu este în top, WoW în continuare nu este ce a fost odată.
Fiecare nou proiect Blizzard reprezintă încă un mare eșec economic. Și fiecare eșec duce la valori mai scăzute ale acțiunilor. Care sunt modalitățile cele mai des utilizate pentru a ține acțiunile pe linia de plutire? Hmm… Scăderi de salariu și concedieri.
Pe scurt, Activision fac mârlănii tipice în lumea business-ului și vor continua să facă asta până când Blizzard se va izbi de pământ, SAU va scoate un joc care chiar să spulbere piața repunându-i în top, SAU, cumva printr-un miracol, Tencent îi cumpără (și îi tratează cu mai multă umanitate).
De aici încolo
Noul management a anunțat o mică reformă economică. Acele bonusuri bi-anuale vor fi însumate și apoi împărțite lunar. Pe scurt, se renunță la ideea de bonus și salariile cresc. Totuși, este posibil ca și după această creștere, salariile să rămână sub minimul american de gaming. Și chiar dacă ar depăși acel prag, mai e până vor fi salarii de Irvine, Orange County. A, și bineînțeles că pentru a se califica la salariul “premium”, angajații trebuie să depășească toate așteptările lunar.
În afară de asta, ar mai fi și alte taxe pe care noul CEO le-a descoperit de curând, taxe care ar fi deduse din salariul net al angajaților. Încă nu sunt destule voci dispuse să vorbească în detaliu despre asta așa că nu doresc să intru în mai multe detalii.
Și acum, luând toate acestea în considerare mă uit cu alți ochi la Diablo Immortal. Immortal trebuia să fie The Chosen One. Și poate chiar va fi…
Nu credeam că voi ajunge să trăiesc într-o lume în care Blizzard chiar are nevoie de banii mei. Până data viitoare, baftă la ales vise.
Nici la Google nu este. De ce ar fi? Mai ales că Blizzard are un renume când vine vorba de forțarea angajaților, de push-ul uzual care în România nu este chiar atat de pushy :). Totuși, World of Warcraft este deja legendă!