După ce prima zi a primăverii a însemnat de fapt începutul unei a patra luni de iarnă, iată că și metroul din București a empatizat cu universul terifiant imaginat de scriitorul rus Dmitry Glukhovski. Zăpadă, frig și, pentru unii, o aducere aminte a faptului că echipa 4A Games a pus osul la treabă în dezvoltarea unui nou titlu Metro, bazat, ca întotdeauna, pe romanele omonime.
Lucru deloc obișnuit, pentru că primele două jocuri, Metro 2033 și Metro: Last Light păreau a-și fi atins deja apogeul în materie de storyline, design și gameplay. Așadar, ne întrebăm : “Oare Metro Exodus are și mai multe în stoc pentru noi?!”
Ei bine,se pare că vom înfrunta iarna nucleară din nou! Viitorul capitol al marii aventuri post-apocaliptice incepute de un ambitios proiect ce a avut ca inspirație imaginarul lui Glukhovsky îl readuce în prim-plan pe neînfricatul Artyom, un fel de Clint Eastwood al Moscovei în ruină.
După isprăvile din primele două titluri și o atmosferă de intensă claustrofobie, Metro Exodus îsi ia puterea din romanul Metro 2035, forțându-l pe tânărul Artyom să părăsească metroul care îi fusese toată viața casă și să se îmbarce într-o călătorie epică de-a lungul Munților Urali la bordul unei locomotive denumită Aurora. Alături de Anna, proaspăta sa soție, și de Spartan Rangers, eroul nostru va face pe dracu’-n patru să-și găsească pacea în vestul îndepărtat.
Din cele văzute în trailerul prezentat la E3 2017, iarna pare a fi pe ducă, lăsând loc unei primăveri incerte. Aerul este respirabil, iar creaturile încep să fie din ce în ce mai numeroase și mai diverse. Lucrurile astea îți indică subtil faptul că Metro este un joc de detaliu, fiecare element este realizat cu grijă astfel încât să redea o lume deosebită, cât se poate de reală, iar coloana sonoră, o versiune remixată a celei compuse de John Murphy pentru filmul 28 Days Later, reușește cu succes să ofere o mică parte din atmosfera dramatică și antrenantă care este în curs de pregătire.
Din moment ce acțiunea nu se mai desfășoară în interiorul metroului, rezultatul este o schimbare dramatică atât în materie de gameplay cât și de design. Metro Exodus se va desfășura pe o dimensiune mult mai mare decât jocurile precedente, deci ne putem aștepta la teritorii neexplorate, pericole la tot pasul și noi facțiuni și organizații inamice sau aliate.
4A Games a dezvăluit faptul că lumea jocului este imensă, însă nu open world, dar vor exista mai multe porțiuni cu specific sandbox,adică fiecare părticică de hartă va avea segmentul ei în care să faci ce te taie capul. Deși se urmează aceeași cale lineară a obiectivelor și a storyline-ului, jucătorii vor avea posibilitatea să indeplinească o serie de side quest-uri și alte diferite activități.
“Moneda” jocului a fost și ea schimbată, astfel încât gloanțele la care trebuia să ai atâta grijă nu îți vor mai fi de niciun folos. Până acum gloanțele erau venerate, acest currency system oferind posibilitatea abordării unor tactici inteligente, fie ele achiziționarea de echipament, mituirea NPC-urilor sau ocolirea acestora pentru a putea implanta măruntul de 50 de bani în tâmplele inamicilor.
Ne aflăm în câmp deschis, iar trocul in tundrele radioactive din Exodus va pune accentul pe două resurse din urma vânătorii și a altor trăsnăi: chemicals și materials. În pas cu moda Fallout, dar deloc anost, își face apariția sistemul de crafting.
Întrebare întrebătoare: “ce se întâmplă cu sistemul de combat?“
Răspuns cuprinzător: “Cafteala a fost și ea schimbată pentru a ține pasul cu ceea ce promite Metro Exodus. De acum, ai posibilitatea de a recurge la takedown-uri letale sau non-letale, fiecare alegere influențănd sistematic afiliațiile la care aderi (amintesc aici de foarte satisfăcătorul morality system prezent Metro 2033 și Metro: Last Light), sau poate doar vrei să fii pacifist,cine știe?”
În plus, 4A Games au complicat foarte plăcut lupta, prin sporirea elementului survival. Se va ține cont de arma folosită, forța letală sau non letală și de viteza de reacție și echipamentul inamicilor.
De acum, hub-urile, care erau împrăștiate prin metroul moscovit vor fi găsite sub forma stațiilor de tren, ca să nu mai vorbim de faptul că putem culege din gări tot felul de personaje în călătoria cu Aurora.
Echipa nu a dat foarte multe din casă, dar directorul creativ al proiectului susține că aventura se va schimba constant, odată ce la locomotivă ancorează din ce în ce mai multe vagoane, fiecare având pasageri și caracteristici specifice, fapt ce subliniază cât de cosmopolită și de antrenantă este lumea jocului.
Că tot a venit vorba de tren, surprinzător, chiar vor exista mijloace de transport utilizabile, cu toate că nu s-a specificat încă ce fel de vehicule. Indiferent, este o schimbare majoră a modului în care jucătorii interacționează cu mediul.
Pe lângă durata de un an a poveștii (spre deoesbire de titlurile precedente, unde groaza se sfârșea după câteva zile) side quest-urile care fixează atmosfera plină de viață, dar și dezolantă pe alocuri, metoda de upgrade a armelor (atașamentele pot fi detașate și amplasate pe altă armă), facțiunile in-game sunt mult mai rezervate și mai stricte.
FIecare NPC are propriul său set de valori și motive pentru care acționează,organizațiile și cultele căpătând mult mai multă expresivitate și unicitate, o reminescență a faptului că o calamitate de proporții imense are implicații considerabile în construcția personalității.
Per total , Metro Exodus propune o abordare deosebită a ceea ce înseamnă spirit creator și atenție sporită asupra detaliilor dintr-un joc video. Povestea romanelor care au captivat cititori din întreaga lume pare transpusă ireproșabil în viitorul produs 4A Games. Fără îndoială, dacă lucrurile continuă tot așa, am putea avea parte de unul dintre cele mai bune jocuri ale deceniului, de o viziune îndrăzneață în ceea ce privește jocurile video ca formă de artă.
Metro Exodus va fi lansat în toamna lui 2018 pentru PC, PlayStation 4 și Xbox One. Trailerul de la E3 2017 se află mai jos. All board the hype train!