Tehnologia în ziua de astăzi se dezvoltă foarte repede. Dacă la începutul civilizaţiei aveam parte doar de o căruţă cu şase cai frumoşi, semnalizare cu mâna, frână de picior şi consum mic de carburant, acum am ajuns să conducem bolizi cu sute de cai putere şi fel şi fel de sisteme sofisticate pentru o performanţă sporită pe carosabil.
Am ajuns să avem sau să creăm aceste maşini puternice deoarece în ADN-ul nostru se află acea nevoie de viteză şi adrenalină, indiferent de vârstă sau sex, care e pregatită tot timpul să iasă la suprafaţă şi să se manifeste fie că suntem la volan sau pe scaunul pasagerului.
Problema este că s-ar putea ca unii dintre noi să nu aibă posibilitatea financiară să cumpere maşina mult dorită sau să se urce în una. Pentru a ne potoli aceste arzătoare Codemasters s-a gândit la sufleţelele noastre pofticioase şi păcătoase, iar în anul 2008 a lansat jocul Race Driver Grid.
La acea vreme era chiar o gură de aer binevenită ţinând cont de calitatea din ce în ce mai scăzută a seriei NFS. Chiar şi eu m-am bucurat de apariţia primului Grid şi pot să spun că l-am jucat cu plăcere.
Seria Grid nu s-a oprit aici şi în anul 2013 Codemasters ne face cunoştinţă cu GRID 2. Din păcate nu toată lumea a fost mulţumită de “prestaţia” acestui, unii acuzând un gameplay prea arcade, alţii că lipseşte cockpitul, etc. Am băgat de seamă că pe măsură ce înaintăm în vârstă devenim din ce în ce mai pretenţioşi.
Partea bună este că echipa de la Codemasters a aplecat urechea la sugestiile şi plângerile jucătorilor, au efectuat modificările şi “adăugirile” necesare şi iată că avem un joc nou, Grid Autosport.
Tehnic vorbind, Grid Autosport are la bază acelaşi engine ca şi Grid 2, plus o mare parte din maşini şi trasee, dar au mai fost adăugate şi altele noi. Să nu credeţi că lupul şi-a schimbat blana, dar năravul ba.
Gameplay
Jocul în sine nu are o poveste, este pur şi simplu o campanie de dominare a oponenţilor, împărţită în 5 categorii: Touring, Endurance, Open Wheel, Tuner şi Street. Tehnic 6 cu tot cu Grid. Fiecare categorie este compusă dintr-o serie de evenimente care vă aduc puncte de experienţă, iar scopul lor este deblocheze alte evenimente mai măreţe.
Trebuie să ţinem cont şi de faptul că toate cele 5 categorii sunt diferite între ele, fiecare având maşinile, traseele şi dificultăţile ei. Mi-aş fi dorit la modul Endurance să am parte de pit stop-uri plus un ciclu de zi-noapte pentru a creşte realismul cursei. Chiar şi pentru jucător ar fi fost mai antrenant să conducă noaptea, chiar dacă ţinea minte traseul tot avea să ii fie dificil în cadrul curbelor mai sinuoase.
Că tot veni vorba de dificultate, înaintea fiecărei curse aveţi posibilitatea să faceţi o tură de încălzire de 8 minute ca să vă obişnuiţi cu traseul, plus că puteţi să ajustaţi diferite aspecte legate de performanţa maşinii pentru a obţine rezultatul dorit. De exemplu, în cazul în care vă aflaţi pe un circuit pentru drift puteţi să reglaţi frânele astfel incât roţile din spate să frâneze mai puternic pentru a diminua efectul de supravirare, adică atunci când rişti ca partea din spate a maşinii să îşi piardă controlul. Nu mai vorbesc de faptul că poţi face suspensia mai tare sau mai moale, fie pentru a lua curbele mai uşor sau pentru a fi mai rapizi în linie dreaptă. De asemenea, mai sus vorbeam de sistemele astea moderne care ajută şoferii să menţină maşina pe traseu. În joc aveţi posibilitatea să le dezactivaţi împreună cu elemente din interfaţa utilizatorului şi dificultatea AI-ului. Dacă faceţi toate acestea o să primiţi mult mai multe puncte de experienţă, dar vă avertizez că o să vă fie tare greu să conduceţi cum trebuie. Chiar şi eu am avut nevoie de o perioadă de acomodare şi ţineţi de faptul că eu încă mai aveam activate o parte din acele sisteme.
Ce am scris mai sus nu ar trebui să reprezinte un motiv care să vă descurajeze, ci chiar ar trebui să vă bucure fiindcă e mult mai provocator aşa şi chiar simţi că munceşti pentru acel trofeu.
Grafică + Sunet
Din punct de vedere grafic jocul se prezintă destul de bine. Dacă nu mă înşel, imediat dupa ce s-a lansat jocul Codemasters ne-a pus la dispoziţie un DLC gratuit cu texturi 4K ceea ce este de apreciat. Trebuie apreciat faptul că pe lângă reprezentarea grafică fidelă a avariilor de ordin “cosmetic” a unei maşini, avem parte şi de avarii mecanice care pot afecta performanţa maşinii pe care o pilotăm şi asta s-ar putea să ne coste uneori cursa.
De asemenea, cred ca veţi fi fericiţi să aflaţi faptul că acuma puteţi vedea din nou cockpit-ul maşinii. Problema este că e cam blurrat astfel încât să nu vă distragă atenţia prea mult de la cursă. Aş putea spune că e o soluţie de compromis.
Să nu uităm de coloana sonoră a jocului care ne oferă acel plus imersiunie, de la motoarele turate până la “antrenorul” care îmi strigă în cască să îmi mişc fizicul mai repede.
Nu în ultimul rând vreau să vă menţionez că în continuare putem să ne folosim de sistemul de flashback-uri sau rewind în caz că facem o gafă.
Multiplayer
Modul multiplayer nu prea oferă cine ştie ce noutăţi. Avem aceleaşi 5 categorii de curse, iar la finalul fiecărei partide primiţi un număr de credite cu care vă reparaţi maşina, cumpăraţi una nouă sau la mâna a doua. Totuşi trebuie să aveţi grijă cum conduceţi fiindcă dacă buşiţi prea rău maşina o să pierdeţi mulţi bani pe reparaţii şi dupa ieşiţi pe minus.
Concluzii
Pot spune că Grid Autosport este un pas înainte faţă de jocul precedent, atât ca gameplay, dificultate, cât şi ca imersiune şi grafică. Totuşi dacă vreţi o experienţă mai bogată alături de alţi jucători atunci vă sugerez cu mare drag modul Multiplayer, deoarece campania din modul Singleplayer devine la un moment dat repetitivă şi deja simţi nevoia să treci la urmatorul nivel de dificultate.