NVIDIA a anunțat, în sfârșit, mult așteptata serie de GPU-uri GeForce RTX 5000. Bazate pe arhitectura RTX Blackwell, noile GPU-uri dispun de îmbunătățiri pe toate fronturile, de la performanțele brute în randarea real-time și până la funcțiile AI ce permit îmbunătățirea framerate-ului și a calității imaginii în moduri de neimaginat în trecut.
În acest moment au fost anunțate 4 modele de placă video din această serie: RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti și RTX 5070.
Ce-i nou la seria RTX 5000
Elementul cel mai atractiv la noua serie nu este neapărat îmbunătățirea performanțelor brute, deși există și aceasta (și pare să fie o îmbunătățire de aproximativ 20% față de seria anterioară). Mai degrabă, RTX 5000 este spectaculoasă datorită îmbunătățirilor din sfera AI, precum tehnologiile DLSS 4, NVIDIA Reflex 2 și RTX Neural Shaders.
Așadar, vorbim despre o continuare a direcției stabilite în seriile trecute de către NVIDIA, aceea de a muta accentul inovației dinspre sfera randării tradiționale către cea asistată de AI. Departe sunt zilele când tot ce conta pentru alegerea unei plăci video era comparația framerate-urilor. Acum ne întrebăm cum este atins acel framerate, care e latența de input, calitatea fiecărui frame și dacă există artefacte vizibile. Iar NVIDIA pare să puncteze din ce în ce mai bine la toate capitolele.
DLSS 4 Multi Frame Generation și Reflex 2
DLSS 4, noua versiune a tehnologiei de neural rendering de la NVIDIA, aduce îmbunătățiri pentru toată gama de plăci video RTX, însă cea mai spectaculoasă dintre îmbunătățiri îi este rezervată seriei RTX 5000, iar aceasta se numește Multi Frame Generation. Spre deosebire de vechiul Frame Generation disponibil pe seria RTX 4000, care genera prin AI un cadru suplimentar după fiecare cadru randat tradițional, noul Multi Frame Generation poate să prezică și să genereze până la 3 cadre suplimentare după fiecare cadru “real”.
Pare ireal, dar cu tehnologia actuală poți randa un joc la rezoluție Full HD, pe care DLSS Super Resolution o poate crește la 4K (o mărire de 4 ori a rezoluției), iar Multi Frame Generation poate lua fiecare dintre aceste cadre 4K și să genereze încă 3 cadre 4K în așteptarea următorului frame “real”, adică randat în pipeline-ul tradițional. Astfel, NVIDIA vorbește despre un framerate de până la 8 ori mai mare, în comparație cu rularea în mod tradițional a jocului fără aceste tehnologii.
Dincolo de Multi Frame Generation, NVIDIA a prezentat și tehnologia Reflex 2, care debutează pe seria 5000 dar va ajunge și pe alte modele RTX în viitor. Nu știu dacă va exista vreo diferență în funcționarea acestui sistem pe RTX 5000 versus seriile anterioare, însă demo-ul de Reflex 2 realizat pe RTX 5090 ne arată modul în care e îmbunătățit input lag-ul chiar și în jocuri care au bottleneck pe CPU, prin tehnologia Frame Warp ce face parte din Reflex 2. Reducerea de input lag este de 75% față de gamingul fără Reflex.
Similară cu tehnologiile de warping folosite adesea în VR, dar cu ceva mai mult AI inclus, tehnologia Frame Warp permite, de exemplu, mișcarea camerei dintr-un FPS chiar și între actualizarea frame-urilor jocului. Practic mișcarea se face direct pe ultimul frame randat, a cărui perspectivă va fi ajustată artificial pentru a păstra cursivitatea jocului. Reflex 2 va fi introdus întâi în The Finals și Valorant. Despre Valorant, NVIDIA spune că deși este un joc cu bottleneck pe CPU, Reflex 2 reușește să îl redea la peste 800 FPS cu o latență de sub 3ms. Rămâne de văzut cât de bine va merge în realitate acest sistem în jocurile competitive, având în vedere că responsivitatea suplimentară va fi resimțită doar la nivel de mișcări de mouse. Click-urile sau comenzile din tastatură vor fi afișate pe ecran la actualizarea următorului frame real.
Odată cu seria RTX 5000, ray tracing-ul e și mai performant, iar utilizarea lui nu mai consumă la fel de multă memorie grafică. Apropo, seria RTX 5000 utilizează memorie GDDR7, cu viteze și lățime de bandă mult îmbunătățite. De asemenea, aceste plăci grafice oferă suport pentru PCIe Gen 5 și pot reda imagine 8K la 165Hz prin DisplayPort 2.1b.
Cele 4 modele RTX 5000 anunțate
Vedeta noii serii este RTX 5090, care se laudă cu performanțe de până la 2 ori mai mari decât RTX 4090 în anumite jocuri utilizând noua tehnologie DLSS4 + Multi Frame Generation. În plus, rularea de modele AI este de peste 2 ori mai eficientă decât în cazul generației anterioare, conform NVIDIA. RTX 5090 are 32GB de memorie GDDR7.
Și RTX 5080 este promovată ca oferind performanțe de până la 2 ori mai mari decât RTX 4080, însă din nou, aceste cifre se bazează pe utilizarea tehnologiei DLSS4 cu Multi Frame Generation, care generează până la 3 cadre suplimentare pentru fiecare cadru randat în mod tradițional. Placa vine cu 16 GB de memorie GDDR7.
RTX 5070 Ti și RTX 5070 ne oferă o promisiune similară, o dublare a performanțelor față de 4070 Ti și 4070. GPU-urile au tot memori GDDR7 (Ti-ul are 16 GB, celălalt 12 GB) și sunt promovate drept soluții perfecte pentru a te juca pe setări Ultra + Ray Tracing la o rezoluție de 2560 x 1440.
RTX 5070 este promovată drept o placă video ce oferă framerate de RTX 4090 la o treime din preț. Desigur, această afirmație e un pic exagerată, dat fiind că performanța similară poate fi atinsă doar cu Multi Frame Generation în jocurile compatibile, însă sunt sigur că grație acestei comparații, 5070 se va vinde destul de bine în acest început de an.
Prețuri și date de lansare
Evident, vă întrebați cât costă RTX 5000 și când se vor lansa. Iată mai jos informațiile pe care le cunoaștem la acest moment:
RTX 5090 – disponibilă din 30 ianuarie la prețuri începând cu 11.599 RON
RTX 5080 – disponibilă din 30 ianuarie la prețuri începând cu 5.829 RON
RTX 5070 Ti – disponibilă începând cu luna februarie la prețuri începând de la 4.365 RON
RTX 5070 – disponibilă începând cu luna februarie la prețuri începând de la 3.200 RON
Așadar, dincolo de RTX 5090 care are un preț mai mare decât RTX 4090 la lansare, toate celelalte modele au prețuri relativ decente, chiar puțin mai mici decât variantele din seria precentă, contrar așteptărilor.