Acum câteva zile trei foști angajați de la Netflix au fost acuzați de către SEC (The Securities and Exchange Commission) pentru divulgarea unor informații confidențiale, cu scopul de a obține foloase materiale de pe urma lor.
Pe lângă cei trei angajați, încă două persoane au fost acuzate de complicitate. Acțiunea a început în 2016, perioadă când Sung Mo “Jay” Jun lucra pentru platforma de streaming, unde “pasa” informații confidențiale legate de numărul de abonați Netflix fratelui său, Joon Mo Jun și prietenului său Junwoo Chon.
Acestea erau folosite pentru a prezice modul cum se schimbă prețul acțiunilor companiei. În mod normal, Netflix raportează trimestrial situația financiară câtre acționari, iar una dintre informațiile cheie care poate afecta valoarea acțiunilor era și numărul total de abonați. Înaintea fiecărei raportări, inculpații investeau în acțiuni folosindu-se de metricile amintite mai sus.
Totuși, cum ulciorul nu merge de multe ori la apă, într-un final au ajuns să fie prinși cu mâța în sac de SEC cu ajutorul unor tool-uri de analiză special concepute pentru a detecta traderi care au în mod normal șanse reduse să genereze tranzacții de succes în mod constant, pe o perioadă lungă de timp. Este și vina lor că s-au lăcomit și au vrut să facă bani foarte repede, 3 milioane de dolari în profit ilicit, conform raportului oficial, chiar dacă au încercat să își ascundă urmele cu ajutorul aplicațiilor de mesagerie criptată.
Într-un mod interesant, angajații companiei au acces la informații de acest tip. Reed Hastings (co-fondatorul Netflix) susține în cartea sa, “No Rules Rules“, că această deschidere față de detaliile financiare reprezintă o unealtă motivațională pentru angajați.
Nu știm dacă acest lucru chiar funcționează, însă noi sincer sperăm că da. Până la urmă, dacă angajații sunt motivați, compania va avea rezultate mai bune. Iar dacă Netflix o duce bine, probabil că și producătorii de film, regizorii, actorii, sau chiar producătorii și vânzătorii de televizoare smart o vor duce bine. Iar cu cât industria asta e mai prosperă, cu atât mai mult conținut de calitate ar trebui să vedem pe micile ecrane. Pe de altă parte, dacă la pachet cu motivația vine un soi de cultură bazată pe insider trading, lucrurile nu ar sta bine deloc pentru Netflix.