La ce hype a fost zilele astea cu filmul Bird Box, simt că trebuie să vorbim puțin despre ceea ce se întâmplă pe internet când apare un nou trend, dar și despre film.
Fix la timp pentru Crăciunul din 2018, Netflix ne-a adus cadou un film cu tentă horror despre sfârșitul lumii. Și cum se întâmplă în general cu cadourile de Crăciun, entuziasmul a fost pretutindeni, mai ceva ca atunci când observi sub brad o cutie împachetată cam de dimensiunile unui PS4.
Și se pare că a fost un cadou reușit, fiindcă la două săptămâni de la lansare, Bird Box este în continuare principală temă de discuții prin birouri și cafenele. Chiar și articolul ăsta dovedește că Netflix a știut la fix cum să se raporteze la comunitatea gigantică pe care a creat-o.
Nu numai că a fost un film bine primit de majoritatea publicului, dar a și fost omniprezent pe reddit, 9gag și grupuri de facebook pline de meme-uri, transformând pentru o scurtă perioadă de timp cam orice discuție într-o referință la Bird Box.
Singură problemă e că hype-ul nu s-a oprit aici. Pe lângă faptul că a fost primit cu brațele deschise în cultura internetului, filmul făcut de Netflix este atât de popular încât a determinat anumiți oameni să pășească pe urmele personajelor și să facă activități obișnuite legați la ochi. Evident, totul filmat și urcat pe internet cu hashtag-ul #birdboxchallenge. Și cam cât credeți că a durat până oameni legați la ochi care coboară scări sau folosesc cuțite au început să se rănească?
Y’all doing this #Birdbox Challenge? pic.twitter.com/Yjx86Ex55f
— FireMadeFlesh (@FleshFire) December 27, 2018
Nu mult. Momentan hashtag-ul ce însoțește challenge-ul agregă o colecție impresionantă de oameni care au luat decizii greșite în viață și s-au rănit, au ajuns la spital, sau chiar mai rău. S-a zvonit că toată mascarada asta ar fi fost un stunt de publicitate, dar nu s-a confirmat nimic de genul ăsta, așa că va rămâne doar la stadiul de zvon. Dacă au făcut-o cu bună știință, le-a ieșit.
Dar să ne întoarcem puțin la film. A fost o capodoperă atât de mare încât a ajuns la toată lumea și ne-a schimbat viață? Absolut deloc. Va rămâne peste ani în istorie că unul din filmele ce au schimbat genul din care fac parte? Cel mai probabil, din nou, nu. E un film produs decent, cu actori ok (în mare parte) cu o premisă simplă și cu o poveste acceptabilă. Un film ok ca scuză pentru o pungă de popcorn obscen de sărat. Nu a avut vreo prestație demnă de Oscaruri, nu a spus o poveste care să te lase pe gânduri după terminarea filmului și nici nu a venit cu vreo noutate în materie de producție video.
Cu ce a venit totuși este un scenariu parcă neterminat. Explică vag premisa, dar nu oferă regulile jocului pe parcursul filmului, nu oferă prea multă substanță evenimentelor din film, iar finalul este complet anticlimactic, fiind pus forțat în poveste, cu rolul vizibil de a transforma un film mediocru într-o lecție de viață. Și o face dezamăgitor. Aruncă pur și simplu o morală destul de lipsită de substanță la final, fără să încerce măcar să o lege de restul filmului.
Și pe lângă asta, te lasă cu o grămadă de întrebări despre film. Când s-a terminat, eram efectiv furios că a ridicat niște probleme, le-a dezvoltat cu un oarecare potențial, ca apoi să lase totul în aer, de parcă cineva mi-a scos PC-ul din priză la jumătatea filmului. Poate mi-am creat eu așteptări prea mari și ar trebui să trec peste frustrarea personală.
Cert e că targetul și l-a atins cu brio, succes comercial a avut, așa că nu sunt eu în măsură să le judec deciziile de producție. Poate nu fac parte din publicul țintă.
În concluzie, deși nu va ajunge nominalizat la vreun premiu al academiei și nu îi va bucura pe movie nerds, nu este un film dezastruos și poate să meargă într-o seară în fundal în timp ce scrollezi în gol pe Instagram.