Aproape orice activitate are un simbol grafic care o poate reprezenta cu succes intr-un joc de Pictionary. Pentru pilotaj, exista simbolul manșei sau chiar a avionului. Pentru fotografie, camera foto. Pentru fotbal este mingea de fotbal. Pentru gaming a fost, este și va fi în continuare… gamepadul.
Chiar dacă tastatura, joystickul și alte dispozitive arhaice au apărut înaintea primului gamepad, niciunul nu a rămas întipărit în mintea colectivă drept element reprezentativ al gamingului de-a întregul în afară de gamepadul clasic, cu funcții direcționale în stânga și butoane de acțiune în dreapta.
Astăzi, peste conceptul de gamepad au pus stăpânire coloșii Microsoft și Sony, care l-au reiterat și perfecționat de-a lungul generațiilor de console pe care le-au lansat de-a lungul ultimelor decenii.
De la gamepadul mic și dreptunghiular ce avea un rol pur funcțional, astăzi în pachetele consolelor găsim modele wireless de dimensiuni generoase, care se concentrează pe ergonomie și oferă atât o precizie excelentă, cât și diverse funcționalități care îmbunătățesc experiența de gaming, precum butoanele de sharing, senzorii de orientare touch pad-uri și deja consacratele sisteme de vibrații. Și sunt sigur că majoritatea gamerilor nu au nevoie de nimic mai mult.
Dar Razer crede că se poate mai bine
Wolverine TE este primul gamepad de la Razer care mi-a ajuns la teste și, o, Doamne, cât de bine stă în mâini! Practic producătorii au luat designul controllerului de Xbox One și l-au upgradat într-o mie de feluri. Iar detaliile chiar fac diferența. Wolverine TE chiar îți dă impresia de produs premium.
Așa cum spuneam, de la distanță pare că avem de a face cu un controller de Xbox One – butoanele și stickurile analog sunt poziționate în aceleași locuri, ba chiar avem și un buton cu sigla Xbox pe mijloc. Asta pentru că acest controller este unul oficial, cu licență Xbox, destinat în principal utilizării împreună cu minunata consolă de la Microsoft. Este compatibil și cu PC-ul… dar… voi reveni la asta mai târziu.
Primul lucru pe care îl poți vedea de la distanță este că butoanele direcționale sunt iluminate, iar în jurul logoului Xbox se află o bandă cu iluminare multicoloră și personalizabilă. Ceea ce Razer numește în mod uzual Chroma.
Ce mi-a plăcut mie cel mai mult este partea din spate a controllerului, pentru că zonele pe care ții mâinile de obicei sunt învelite într-un material cauciucat texturat care previne alunecarea și oferă o senzație foarte, foarte plăcută.
Când vine vorba despre butoane, aici sunt multe de povestit. În primul rând, Wolverine TE are cu 4 butoane mai mult decât controller-ul Xbox One obișnuit. Două dintre ele sunt mari poziționate pentru degetele mijlocii în partea din spate, între corpul central și cele două ”coarne” de grip, în timp ce alte două, micuțe, sunt amplasate pe partea superioară, un pic mai spre centru față de triggerele analog.
Pe spatele controllerului, dar în partea superioară, se găsesc două Trigger Stops, adică două comutatoare care modifică radical comportamentul triggerelor analog. Adică, atunci când sunt în poziția de stop vor micșora foarte mult cursa și punctul de activare al triggerului respectiv. Funcția este utilă în special pentru jocurile cu acțiune rapidă.
Butoane
Butoanele ABXY ”meca-tactile” m-au surprins. Inițial le-am considerat ciudate, după care le-am adorat. Asta pentru că oferă acel click pe care îl aștepți de la o tastatură mecanică sau mouse, dar nu și de la un gamepad. E o senzație satisfăcătoare, comparabilă cu momentul în care spargi bule din acelea care se folosesc la împachetat produse fragile. Click-ul respectiv te face să înțelegi clar momentul în care comanda s-a activat, ceea ce este un plus super mare.
Padul direcțional este despărțit la suprafață în patru părți distincte (spre deosebire de controllerul Xbox One care are un pad în formă de plus), ceea ce este din nou o alegere inspirată. Și acesta oferă feedback tactil, iar apăsarea direcțiilor necesită o presiune destul de mare, lucru pe care unii îl vor considera un avantaj, iar alții nu. Personal prefer o arbordare mai relaxată pe D-Pad, similară controllerului de PS4 care nu are feedback tactil, însă pe durata testelor m-am obișnuit și cu Wolverine TE.
Stickurile analogice sunt foarte mari și oferă o aderență foarte bună, ceea ce duce la un control precis. Personal nu mi-a plăcut faptul că apăsarea lor produce un feedback intermediar înainte de a ajunge la punctul de activare a butonului. De acest lucru suferă majoritatea controllerelor într-o măsură sau alta (inclusiv pe controllerele originale de Xbox One și PS4), însă speram să nu îl regăsesc pe un produs premium.
Controllerul are și un port pentru mufă jack de 3.5mm, ceea ce era de așteptat.
Funcționalitate
Ceea ce probabil nu era de așteptat: controllerul NU este wireless. Funcționează doar pe cablu. Dar înainte să ziceți ”la 140 de euro nu cumpăr un gamepad cu fir”, trebuie să înțelegeți că acesta este un gamepad cu titulatura Tournament Edition. Adică este creat pentru a oferi cea mai bună experiență de joc în competiții serioase. Iar într-o competiție ai nevoie de o conexiune stabilă, fără pic de latență. Iar o astfel de conexiune se găsește doar prin cablu.
V-am promis că o să revin cu niște informații despre conexiunea cu PC-ul. Controllerul funcționează excelent în toate jocurile, dar el nu apare nicăieri în softul Razer Synapse 3, dedicat controlului produselor Razer pe PC.
În schimb, pentru a personaliza Wolverine TE trebuie instalată din Microsoft Store o altă versiune de Synapse și anume cea dedicată consolei de la Microsoft. Aplicația se numește Razer Synapse for Xbox. Iar de aici se ramifică două probleme:
- Chiar dacă iluminarea RGB este marketată drept Chroma, acest dispozitiv nu se poate sincroniza cu celelalte dispozitive Razer conectate la PC din cauză că nu comunică prin același software.
- Cele 4 butoane suplimentare NU pot fi configurate după bunul plac. Ele pot doar să ia rolul altor butoane de pe gamepadul de Xbox One. De exemplu, poți pune butoanele ABXY pe ele, în schimb nu poți prelua vreo tastă de pe tastatura calculatorului. Prin urmare, una dintre cele mai interesante funcții își pierde un pic din farmec, pentru că te obligă la redundanță și nu la diversificare.
Pentru cine este gamepadul Razer Wolverine Tournament Edition? În primul rând pentru gamerul profesionist care apreciază calitatea materialelor, a butoanelor și a posibilității de a muta anumite comenzi pe alte butoane de pe gamepad. Pentru gamerul obișnuit există și variante mai bune, inclusiv de la Razer.
Autor: Valentin Tudor