Producţie video
A urmat testul de producție video. Un test poate chiar relevant, având în vedere că o parte dintre cei care cumpără un sistem de gaming low-end aspiră să creeze conținut, asemeni favoriților lor de pe internet.
Și, până la urmă, cine a spus că un sistem pe care produci conținut video trebuie să fie ultra rapid? Atât timp cât ai un workflow adaptat, poți lucra pe orice sistem, iar singura diferență va fi timpul de encoding de la exportare.
Practic, diferența majoră dintre un sistem low și un sistem high end este timpul în care poți produce un material video. Dar oare cât de mare este această diferență? Să vedem.
Pentru acest test am creat în Adobe Premiere Pro un număr de două secvențe de 1 minut. Cele două sunt aproape identice, cu excepția faptului că una dintre ele este o secvență Full HD, iar cealaltă este 4K (dacă tot testăm… să testăm până la capăt).
Construcția secvențelor simulează producția de clipuri pentru YouTube. Din cele 60 de secunde ale fiecărei secvențe, 30 au în prim plan (full screen) un clip video ce simulează un ”facecam” capturat cu o cameră video, iar celelalte 30 de secunde sunt realizate sub forma unui picture-in-picture, adică imaginea facecam-ului este mică, iar restul ecranului este acoperit de o înregistrare de gameplay. Pe toată durata clipului este suprapus și un watermark Overheat.ro .
O ultimă mențiune: toate clipurile video utilizate în secvența Full HD sunt și ele la rândul lor Full HD, iar cele din secvența 4K sunt altele, cu rezoluție 4K. Am făcut acest lucru pentru a simula lucrul la rezoluția nativă a materialelor. Chiar dacă e puțin probabil ca o persoană să producă gameplay 4K pe Viking, există șanse mari să editeze conținut video 4K obținut cu ușurință de pe smartphone sau de pe o cameră video modernă.
Pentru a avea un punct de referință, am făcut aceleași teste și pe sistemul nostru de editare video, ce are în componență un procesor AMD Ryzen 7 1700X, placă video Nvidia GTX 1080 și 16GB RAM. Un sistem high-end, care ar trebui să dea cu Vikingul de pământ.
Să începem cu secvența Full HD, pe care am exportat-o în H264, pe presetul YouTube 1080p. Întâi la 30 și mai apoi la 60 de cadre pe secundă.
Sesizăm că, pentru sistemul de top, timpul de encoding la 30 de cadre este mai mic decât durata de un minut a secvenţei, în timp ce pe Viking am aşteptat cu 20 de secunde mai mult decât durata secvenţei. Asta înseamnă că un gameplay de o oră se va exporta în 54 de minute pe sistemul nostru de referinţă, respectiv într-o oră şi 20 de minute pe Viking. 26 de minute diferenţă.
În cazul exportării la 60 de cadre, ambele sisteme testate au avut o întârziere de aproximativ 20 de secunde faţă de primul test, diferenţa dintre ele crescând foarte puţin faţă de testul anterior.
Testul 4K l-am realizat doar în condiţii de export la 30 de cadre pe secundă, din trei motive:
- Este cea mai frecventă rată de cadre pentru clipuri video non-gameplay pe YouTube;
- Este prea puţin plauzibil ca o persoană să înregistreze gameplay 4K60 (sau chiar 4K30) pe Viking, deci acest test e un punct de referinţă dedicat mai mult celor ce vor să editeze clipuri de vacanţă 4K în 30 FPS;
- Pe Viking, lucrul cu surse 4K este dificil chiar şi la 30 FPS. Playback-ul în timeline sughite destul de rău, deci este imperios necesară folosirea unui workflow bazat pe proxy-uri (lucrul cu variante de mică rezoluţie ale surselor, ce sunt înlocuite cu variantele full resolution chiar înainte de export).
Rezultatele testului 4K arată că timpul de encoding pentru un minut de material este de peste 5 minute, adică aproape dublu față de sistemul performant:
Deci, se poate face editare video pe Viking? Răspunsul este, evident, DA! Dezavantajul major faţă de sistemele mai performante este legat de timp. Editarea şi exportarea unui clip pe Viking va dura considerabil mai mult decât pe un sistem performant.
Dar, cam cât de mult credeţi că ar conta aceste diferenţe pentru un amator care face acest lucru din pasiune?