Iată că deja după ce a stat ceva vreme în dezvoltare, un joc clasic al timpurilor noastre se reîntoarce în lumina reflectoarelor spre marea bucurie a fanilor. Este vorba de Master of Orion, un joc de strategie de tip turn based unde vei vei încerca să îți ghidezi gameplay-ul și strategia pe principiul 4X: eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate.
S-ar putea ca la mijloc să fie un sâmbure de adevăr cu această afirmația, dar voi vorbi despre asta un pic mai jos în review-ul dedicat acestui joc.
POVESTEA
În Master of Orion ești pus în fața unor pagini albe unde tu va trebui să le completezi cu propria ta aventură. Mai exact, jocul nu are poveste, ci mai degrabă un fel de fir narativ mai mic care reacționează pe baza deciziilor pe care le iei în joc și felul în care progresezi. Aici trebuie amintit și AI-ul care poate să îți dea planurile peste cap sau să îți facă treaba mai ușoară.
La începutul jocului ai de ales dintre 11 rase: Alkari, Bulrathi, Darlok, Human, Klackon, Meklar, Mrrshan, Psilon, Sakkra, Sillicoid și Terran. Îți poți face și una custom dacă vrei acest lucru. Fiecare dintre aceste entități are propriile avantaje și dezavantaje, așa că va trebui să alegi cu mare atenție!
După ce ai făcut acest lucru, mai rămâne doar să pui la punct setările de gamplay, iar un factor care mi s-a părut important a fost mărimea galaxiei. Dacă vrei să fie una mare, atunci sper că vei avea destul timp la dispoziție.
Totuși, chiar dacă nu ai o poveste, ți se oferă un scop, un target, cum vreți voi să îi spuneți. Poți să cucerești galaxia prin diplomație și supremație tehnologică sau poți să mături totul în cale prin forța ta militară. Ai grijă ce îți dorești. 😀
GAMEPLAY
Bazele unui imperiu sunt reprezentate de capacitatea de a genera venit, resurse umane, hrană și savanți suficienți care să îți permită să avansezi din punct de vedere tehnologic. Taman la urmă după ce ai pus la punct nițel aspectele de mai sus te poți gândi la flota ta.
La începutul jocului ai doar planeta ta mamă (posibil să fie și cu propria lună) și câteva nave reprezentând flota ta de bază. Minimul necesar dacă îi pot spune așa.
De aici trebuie să începi să îți contruiești treptat clădirile care îți generează credite, puncte de cercetare și puncte militare. Acestea au nevoie de oameni pentru a funcționa. Cu cât ai mai mulți cu atât mai bine. Dacă ai nevoie urgentă de o navă sau mai multe resurse atunci poți reatribui rolurile muncitorilor. Trebuie doar să urmărești cu atenție că vei avea întotdeauna un spor de natalitate astfel încât să nu stagnezi.
Sună simplu dar nu e chiar așa. Trebuie să ții cont și de faptul că la un moment dat te apuci să cercetezi noi tehnologii și trebuie să știi sigur pe ce trebuie să te axezi. Sigur, merge să iei la rând fiecare slot, dar s-ar putea ca AI-ul să meargă pe o singură ramură și te vei trezi că vei înfrunta ditamai navele și tu încă ai un pistol cu apă.
Chiar dacă indicat și logic ar fi să te dezvolți la început, s-ar putea ca unora să li se pară că pierzi nițel timp dând într-una click “next turn” ca să se termine angaralele de construit/descoperit.
Fiecare expansiune, atât militară, cât și de colonizare trebuie planificată din timp fiindcă vei avea ceva cheltuieli. Trebuie să fii atent la costurile de construire și întreținere a clădirilor și a navelor tale, mai ales că cele din urmă îți consumă și din cap-ul de puncte militare.
După ce ajungi să câștigi ceva “teren” încep și ceilalți “vecini” să te bage în seamă. Mai întăi își fac intrarea cu o simplă prezentare, după o propunere de târguială, iar mai târziu te trezești brusc că ți se declară război.
În joc, diplomația este o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte, ai aliați în care te poți încrede și poți să mai ciupești câteva tratate de schimb comercial care să îți mai rotunjească veniturile, iar pe de altă parte când te dezvolți prea mult și prea repede începi să fii indezirabil, așa că ori se va încerca subjugarea ta or anihilarea.
De aia spuneam eu că trebuie să fii cu mare băgare de seamă când vrei să te extinzi. Dacă nu ai un management bun per total general, riști să devii lacom, să te extinzi din punct de vedere teritorial mult, dar nu suficient de mult astfel încât terenul câștigat să îți genereze resurse suplimentare cât să ai o flotă pe măsură.
Tot timpul va trebui să faci precum meșterul român și să întinzi vopseaua cu diluant. Asta înseamnă că într-una îți vei muta navele doar ca să faci față unui pericol și uneori chiar te miri că ești atacat de ditamai flota.
Dacă te vei juca într-o galaxie mică, nu vei întâmpina o forță militară așa de mare, dar lupta pentru teritoriu va fi și mai crâncenă. Dacă tot vorbim de conflicte militare, în mare parte, tot războiul îl vei duce numai cu nave și clădiri militare cu scop defensiv. Nu vei trupe terestre pe care să le controlezi. Ai cam 3 posibilități să abordezi o confruntare: lași un calculator să lupte în locul tău, îți comanzi singur unitățile sau te retragi.
Dacă le comanzi tu, poți seta formații și poziții de atac, metode de flancare sau planuri de diversiune, care îți vor permite uneori să biruiești un adversar mai bine chemat sau numeros.
Și tu ai posibilitatea să aplici faimoasa lozincă “Calitate, nu cantitate”, dar asta la începutul jocului. Dacă mai mulți inamici ți-au pus gând rău, nu prea vei putea să o duci la capăt doar cu micromanagement.Uneori, trebuie să apelezi la diplomație mai mult decât ți-ai dori astfel încât beneficiezi de ce ai nevoie.
Era cât pe ce să uit un aspect destul de important! Poluarea! Dacă vrei să fii mare industriaș trebuie să investești resurse și în instalații pentru curățarea aerului, altfel vei avea de sufierit.
Multiplayer
Surprinzător, acest joc are și un modul de multiplayer care adaugă un nou element surpriză: omul din spatele ecranului. Dacă la AI mai reușeai uneori să îi deduci planurile, aici lucrurile sunt nițel mai imprevizibile. Din acest motiv, sesiunile voastre de gaming s-ar putea să fie mult mai lungi decât cele singleplayer, așa că vă sugerez să vă pregătiți cu multă răbdare. Din punct de vedere tehnic nu am experimentat bug-uri sau alte neajunsuri care să îmi afecteze sesiunea de gameplay.
GRAFICĂ și SUNET
Din punct de vedere grafic, jocul se prezintă destul de bine, stilul adoptat fiind unul ușor cartoonish care adaugă uneori un element comic personajelor, ceea ce este de apreciat. De asemenea, nici clădirile, navele, plantele sau fauna nu au fost neglijate, fiecare element primind atenția cuvenită.
La aspectul vizual trebuie adăugat și eforturile unor mari actori precum Mark Hamill (Star Wars), Michael Dorn (Star Trek: The Next Generation) și Alan Tudyk (Firefly), care au dat viață personajelor și au făcut dialogurile mai apetisante. Păcat nu vedeai dezbateri mai dure între rase, dar cei doi prezentatori TV sunt suficient de simpatici încât să compenseze.
Nici coloana sonoră nu lasă de dorit. Nu pot să zic că este excepțională, dar își face simțită prezența în momentele cheie.