[REVIEW] Stellaris – PC

Joc oferit de către Paradox Interactive.

De-a lungul timpului m-am jucat destule jocuri 4X, dar niciodată nu am stat să analizez unul în detaliu, iată ca în contul meu de Steam se află Stellaris, un RTS dezvoltat de către cei de la Paradox Interactive, același studiou care a scos pe piață seriile Crusader Kings și Europa Universalis.

Iata-mă la început de drum, primul lucru pe care îl faci când intri în joc este să îți alegi liderul, planeta și nava cu care vei începe drumul tău. După care vei ajunge la două ecrane care îți vor mânca minute bune pentru că trebuie să stai să digeri toate informațiile oferite. Trebuie să alegi  în primul rând tipul de societate din care vrei să faci parte și în al doilea rând tipul de guvernare.

De ce le-am pus în acestă ordine? Pentru că dacă ai anumite valori în societate poți să îți alegi doar un anumit tip de guvernare. Doar nu vrei să fii o societate militară care are o guvernare de tipul “Divine Mandate” . În mare ai de ales între trei tipuri mari de guvernare oligarhie, autocrație și democrație.

Stellaris-Screenshot-02

Pe lângă guvernare trebuie să te decizi asupra ce caracteristici va avea rasa ta. Fie vei face parte dintr-un neam de fermieri iscusiți și produci mâncare mai multă astfel încât în momentul în care ai colonizat o nouă planetă să ai un proces accelerat de creștere, pe principiul iepurii nu se hrănesc prin fotosinteză, fie te alături oamenilor de știință si vei ajuta la avansarea tehnologică.

Jocul îți dă posibilitatea să pornești cu anumite caracteristici overpowered și pentru asta există caracteristici cu scor negativ, cum ar fi de exemplu faptul că nu ești la fel de eficient la capitolul producție dacă cei care muncesc nu sunt sclavi. Cum am zis mai sus vei sta ceva minute bune în aceste ecrane, din fericire tipul de guvernare se poate schimba o dată la 20 de ani pentru 250 de puncte de influență.

Stellaris-Screenshot-04

Acum că am trecut peste cel mai greu ecran dintr-un joc, să vedem ce trebuie să facem ca să câștigăm. Există două scenarii de victorie, cel de dominație și cel de supunere. În primul trebuie să ocupi 40% din planetele din galaxia în care ai început, iar a doua vrea să cucerești toate imperiile. Ce nu mi-a plăcut este că jocul nu îți oferă o metodă pașnică de a câștiga, cum este de exemplu în seria Civilization, unde pot să ai parte de o victorie culturală.

Oricum, per total Stellaris nu prea are elemente ce ar putea să susțină sau să facă viabilă momentan o abordare pașnică pentru că nu ai elementele de gameplay necesare.

Că tot am început discuția asta, ce poți să faci în Stellaris? Păi poți să aduni sau să produci diferite tipuri de resurse. Cele cu care construiești clădiri, stații spațiale sau nave sunt energie, minerale și influență, iar cele cu care avansezi ca societate sunt punctele pentru cercetarea șțiințifică care la rândul lor sunt împărțite între fizică, societate și inginerie.

Aici aș vrea să punctez un aspect interesant. Nu este vizibil în joc techonology tree-ul cu care eram obișnuită din alte jocuri de tipul 4X, în schimb dezvoltatorii s-au gândit la o abordare diferită. Tehnologiile, 300 la număr, sunt alese în mod aleator.  La începutul jocului vrei primii câte o tehnologie de cercetat pentru fiecare categorie (fizică, știință, inginerie) și în momentul în care vei termina cercetarea vei primii alta aleasă în mod aleator din cele 300.

Stellaris-Screenshot-05

Bineînțeles există un oarecare control asupra acestui element aleator. Ar fi fost un pic stupid să nu poți să descoperi lucruri precum Colony Ships, care este o tehnologie esențială, fără ea nu poți termina jocul. De asemenea faptul ca nu vezi tehnology treeul nu înseamnă ca vei putea ajunge la cea mai tare navă din joc fără să ai alte lucruri cercetate în prealabil. Este un haos controlat. Recunosc, am fost un pic panicată că nu puteam să văd ce urmează, dar ca în viața de zi cu zi, nu știi niciodată ce vei găsi la următorul colț de stradă.

Explorarea galaxiei se face prin Science Ships. Și aici avem de-a face cu imprevizibilul. Navele se vor lovi de tot felul de Research Projects care constă în planete sau nave părăsite care ascund comori nebănuite sau pot fi ultimul loc pe care îl vor vizita vreodată. Am discutat cu alți jucători de Stellaris și mi-au sugerat să nu investesc masiv în aceste Research Projects pentru că nu sunt atât de benefice și au dreptate.

Gandiți-vă în felul următor ai o navă de cercetare în capătul celălalt al galaxiei, departe de casă, mai are de explorat încă zeci de planete. De ce să riști să îți moară tot echipajul pentru un boost scurt de puncte de cercetare sau minerale.

Eu am făcut asta o dată și un alt imperiu a venit și a pătruns în zona aia mai ceva ca un cuțit prin brânză…dar am reușit să subjug imperiul respectiv după vreo 200 de ani. Întârzierea putea fi evitată dacă nu îmi murea echipajul și descopeream planetele și resursele din zona respectivă. După ce un imperiu și-a lăsat amprenta nu prea poți să mai străpungi granițele decât printr-un tratat sau un asalt militar.

Stellaris-Screenshot-03

Realizez că am început reviewul și nu am explicat ce la ce vine 4X. Termenul este utilizat pentru jocurile de strategie care se folosesc de următoarele verbe eXplore, eXpand, eXploit, și eXterminate. Momentan am vorbit despre eXplore și eXploit. În cele ce urmează vom discuta despre eXpand și eXterminate.

Ca să îți mărești granițele imperiului fie îți construiești o armată și cucerești tot ce îți iese în cale, fie încerci pe cât posibil să explorezi toate planetele din galaxie și sa le agreghezi propriului imperiu.

Din propia experiență, cu jocul a doua metodă nu este una facilă. Tehnologia de colonizarea s-ar putea să nu o primești din prima în stiva de cercetare, iar construirea în prostie a outposturilor de frontieră e limitată de punctele de influență care nu sunt din belșug. Prin urmare conceptele de eXpand și eXterminate în Stellaris sunt oarecum apropiate.

O dată ce ai pornit un conflict armat împotriva unui stat sau conglomerat de state trebuie să stabilești ce vrei să obții. Ce mi-a plăcut la sistemul de război din Stellaris este că în momentul în care vrei să pornești un conflict îți setezi Wargoals ce au în spate un Warscore. De exemplu dacă vrei să cucerești doar o anumită planetă dintr-un imperiu îți trebuie un anumit Warscore ca la sfârșit indiferent dacă ai caștigat sau pierdut la negocieri să ți se ofere planeta respectivă.

Stellaris-Screenshot-07

Aici intervine acel MARE GRIJĂ din reviewurile mele, anume nu porni un război doar pentru o singură planetă pentru că dupa terminarea conflictului indiferent cum s-a terminat el, automat vei semna un pact de non-agresiune ce durează 10 ani și în Stellaris 10 ani înseamnă foarte foarte mult…mie cel puțin mi s-a părut o eternitate.

Diplomația nu are un mecanism complex în spate, poți să interprinzi diferite tratate cu celelalte civilizații pe care le-ai întâlnit, de la granițe deschise la oferirea unui protectorat. Poți să îți deschizi un număr limitat de ambasade cu scopul îmbunătățirii relațiilor cu anumite civilizații. Am apelat de foarte puține ori la diplomație și atunci doar să apăs butonul de “Declare War” sau să ofer protecție pe sistemul “I am a merciful God”.

Stellaris-Screenshot-06

 

Haxa
Haxahttps://www.overheat.ro/
Când nu sunt ocupată cu articolele de pe site, mă distrez pe http://www.twitch.tv/overheatro
- Publicitate -

CELE MAI NOI ARTICOLE

- Publicitate -
- Publicitate -

Pe subiecte similare

- Publicitate -

Acest site folosește cookie-uri pentru îmbunătățirea experienției de navigare.
Pentru detalii, consultă politica noastră de confidențialitate.