Cu toții avem tendința de a emite judecăți pe baza unor experiențe anterioare neplăcute. De exemplu, dacă am utilizat două telefoane cu Android care ne-au dezamăgit, vom spune că nu mai dorim să avem de a face cu Android. Dacă o companie lansează un produs ce se dovedește a fi sub așteptări, interesul publicului pentru următoarele lansări scade (salut, Nintendo).
Probabil că vă întrebați care este legătura dintre paragraful anterior și jocul Ratchet & Clank. Ei bine, ce așteptări aveți de la un joc bazat pe un film? Dar de la un film bazat pe un joc? Cred că știu deja răspunsurile.
Și e amuzant, pentru că noul joc Ratchet & Clank este bazat pe un film, care la rândul său este bazat pe o serie de jocuri. Deci, pornim cu stângul, eh?
Remake? Reboot? Tie-in?
Ratchet & Clank este un joc care, de la distanță, pare să urmeze cele mai proaste direcții. Este un joc bazat pe un film animat, reia de la zero povestea personajelor principale și pare să dorească să se alinieze la moda jocurilor cu nume ce creează confuzie. La fel ca Need for Speed, Doom, Tomb Raider, SimCity, Mortal Kombat sau Star Wars Battlefront, și Ratchet & Clank are un nume identic cu acela al primului joc din serie, lansat acum 14 ani.
Dar, stați liniștiți, noul joc nu este o versiune remastered a originalului (așa cum sunt destule titluri PS4) și nici un reboot al seriei în adevăratul sens al cuvântului (pentru că nu modifică niciun aspect fundamental al seriei). În realitate, este vorba despre un joc nou, demn de anul 2016, ce încearcă să transmită povestea titlu joc din serie într-un pachet atractiv, regândit și îmbogățit cu o mulțime de elemente noi, atât de ordin vizual cât și de gameplay.
Este surprinzător faptul că jocul este bazat pe film, iar filmul respectă întru totul seria de jocuri, așa că noul joc Ratchet & Clank nu oferă impresia că ar fi o adaptare a filmului, ci pur și simplu un nou joc în seria atât de îndrăgită.
A fost odată ca niciodată
Ratchet este un mecanic care lucrează cu pasiune într-un garaj de pe planeta Veldin. El este un lombax, aceasta fiind o specie de feline bipede din universul jocului. Chiar dacă are o meserie interesantă, Ratchet are aspirații mult mai mari. El vrea să devină parte a grupului de supereroi Galatic Rangers, al cărui lider este marele și inegalabilul Captain Quark, un personaj arogant, cu un intelect scăzut și moralitate îndoielnică. Cum Ratchet nu știe acest lucru, el participă la o preselecție pentru a intra în echipa de eroi a universului. Chiar dacă trece cu brio de probele de îndemânare (care constituie un tutorial eficient), Ratchet este refuzat de Quark din cauza cazierului nu tocmai exemplar.
Între timp, pe planeta Quartu, un anume Alonzo Drek supraveghează procesul de creare a unei armate mecanizate. Din nefericire pentru planul celor de pe Quartu, unul dintre roboții creați în fabrică este ceva mai diferit și evadază de pe această planetă. Nava acestuia este avariată și se prăbușește pe planeta Veldin. Martor la prăbușire, Ratchet îl scoate pe roboțel din navă și îi oferă acestuia și un nume: Clank. El îi dezvăluie lui Ratchet planul celor de pe Quartu, iar cei doi devin parteneri și prieteni în lupta împotriva planului diabolic al lui Drek.
Jocul este narat de însuși Captain Quark, acum aflat în inchisoare, care prezintă într-un mod amuzant peripețiile personajelor principale.
O lume de vis
O s-o spun din start: jocurile Ratchet & Clank n-au arătat niciodată mai bine. Atât personajele cât și mediul înconjurător sunt atent desenate și creează imaginea unui univers vesel, plin de culori și de inamici robotizați haioși care parcă abia așteaptă să explodeze în sute de bucățele.
Jocul nu numai că exploatează la maximum puterea grafică a PlayStation 4, dar a fost creat în tandem cu filmul, utilizând aceleași instrumente de corecție de culoare și aceleași modele 3D pentru personaje și mediul următor. O parte dintre cut-scene-urile jocului (care, apropo, însumează o oră) sunt chiar scene preluate din filmul omonim.
Ceea ce mi-a plăcut foarte mult este modul în care sunt animate personajele. De-a lungul timpului și mai ales în ultimii ani, jocurile s-au străduit să împrumute elemente din realitatea noastră. În scopul realismului au fost dezvoltate diverse sisteme de îmbunătățire a fizicii, a iluminării sau a animației. Ratchet & Clank le sfidează cu desăvârșire și ne prezintă o realitate jucăușă a unui alt univers cu propriile-i reguli. Iar animațiile, ce par desprinse din desenele animate ale copilăriei, reprezintă un limbaj ce transmite emoții pe care orice jucător, indiferent de vârstă, le poate interpreta cu ușurință.
Din punct de vedere tehnic, jocul menține în permanență o rată a cadrelor de 30 FPS în rezoluție 1920×1080, ceea ce este foarte bine, având în vedere calitatea grafică și numărul de elemente prezente pe ecran în anumite momente.
Sunetul se ridică la așteptările unui joc Insomniac, cu efecte ce ne duc în sfera fantasticului și voci ce dau viață personajelor și le oferă caracterul comic pentru care este atât de cunoscută seria Ratchet & Clank.
E de joacă
Ca mecanici și experiență de joc, Ratchet & Clank a fost modernizat, dar nu diferă cu mult de jocurile anterioare. Este un platformer-shooter 3D old-school, construit pe principiul ”dacă nu-i stricat, nu-l repara”, iar acesta este unul dintre punctele forte pentru care producătorul jocului merită lăudat.
Este genul de joc care îți amintește de ”vremurile bune”, dar este atât de bine rafinat încăt reușește să depășească experiența de gameplay oferită de jocurile vechi. Iar în anul de grație 2016, o astfel de experiență este foarte rară și binevenită, în special pentru cei ce nu dețin o platformă Nintendo (despre care îmi permit să spun că este singurul loc în care se mai găsesc platformere de calitate). De aceea, cred că un astfel de joc era o piesă importantă care lipsea din colecția de jocuri disponibile pentru PS4.
Ratchet & Clank este la fel de jucăuș ca oricând și te ademenește rapid în lumea sa plină de arme, upgrade-uri, gadget-uri, puzzle-uri, planete, inamici și glume care contribuie la o atmosferă haioasă și plină de surprize.
Țin să menționez din nou că jocul nu este o copie a primului din serie, ci mai degrabă o colecție ”best of” a celor mai bune elemente din serie, la care se adaugă unele noi, precum locuri de explorat sau arme ce nu au existat până la acest joc. Apar până și personaje ce nu fuseseră introduse în primul joc din serie.
Dacă tot vă spuneam despre arme, hai să dezvoltăm puțin. O mulțime de arme vechi și noi sunt prezente în acest joc. Peste 15 la număr. De la arme care transformă inamicii în versiuni ”pixelate” ale lor sau în oițe și până la clasicele aruncătoare de rachete ce pot devasta mai mulți inamici dintr-o singură lovitură. Fiecare inamic sau obiect distrus (da, chiar și cutiile și stâlpii de lumină) lasă în urma sa mai multe șuruburi și piulițe ce pot fi utilizate ca monedă pentru a achiziționa, de exemplu, arme noi.
Există un sistem de leveling ce funcționează la nivel de armă, fiecare dintre acestea având 5 nivele de performanță. Cel de-al cincilea nivel îi oferă armei o transformare radicală.
Armele mai pot fi îmbunătățite printr-un sistem paralel de upgrade-uri, ce permite îmbunătățirea unor caracteristici ale armei în schimbul utilizării unei monede ceva mai rară, numită… raritarium.
Cei cărora le place să colecționeze tot ce are jocul de oferit se vor simți ca acasă, având în vedere că există o mulțime de holocarduri, șuruburi de aur și creiere de telepathapus care îmbunătățesc performanțele armelor, cresc anumite drop rate-uri, activează filtre vizuale, cheat code-uri sau deblochează super-arma numită RYNO.
Stocul destul de mic de muniție încurajează utilizarea mai multor arme într-o singură luptă, probabil în ideea de a nu lăsa jucătorul să păstreze un singur stil de joc de la un începutul bătăliei și până la final. Există 4 sloturi de arme ce pot fi alese rapid, fără a întrerupe jocul, însă nici pentru celelalte nu este nevoie de un efort extrem.
Jocul poate fi finalizat în aproximativ 8-10 ore, însă finalizarea poveștii aduce cu sine deblocarea unui mod ce permite începerea jocului cu armele și power-up-urile dobândite în playthrough-ul anterior. În acest mod de joc, armele pot crește cu încă 5 nivele, la nivelul 10 ele suferind o a doua transformare.
Dacă până acum am vorbit destul de mult despre faptul că jocul este un platformer și shooter în același timp, poate că ar trebui să vă spun că jocul conține și niște zone de puzzle în care preluăm controlul lui Clank, care poate folosi alți roboți pentru a-i transforma în trambuline, poduri sau baterii de alimentare. Porțiunile de gameplay ale lui Clank sunt foarte bine răspândite în joc, oferind momente de respiro între activitățile preferate ale lui Ratchet – trasul cu o mulțime de arme în valurile de inamici care îl înconjoară în permanență și săritul de colo-colo pentru evitarea proiectilelor adversarilor.
Clank se dovedește a fi un ajutor de nădejde pentru Ratchet, însă mi-ar fi plăcut ca jocul să prezinte în mai mult detaliu felul în care cei doi și-au clădit relația de prietenie de care dau dovadă pe parcursul jocului.
În afară de secțiunile de shooting și cele de puzzle, jocul mai prezintă și activități secundare. Cursele de hoverboard, de exemplu, sunt distractive, însă nu sunt deloc variate – există doar două piste. Nici momentele de pilotaj nu excelează, dar pentru 5 minute sunt OK.
Partea bună este că segmentele cu Ratchet și Clank sunt foarte reușite, și chiar dacă în cea mai mare parte trebuie doar să îți utilizezi arsenalul pe o mulțime de valuri de inamici, cei de la Insomniac știu să facă această rețetă să funcționeze și să provoace o dorință din ce în ce mai mare de a continua povestea.
Concluzie
Jocul Ratchet & Clank este un joc Ratchet & Clank.
Știu, sună ciudat, însă având în vedere că este bazat pe filmul bazat pe joc, faptul că jocul și-a păstrat esența și oferă 10 ore de distracție este o minune în sine. Multe jocuri din ziua de astăzi încearcă să dobândească o valoare cinematică, încercând să fie, practic, filme interactive. Ratchet & Clank, în ciuda faptului că acum este chiar și pe marile ecrane, a rămas un joc în toată firea.
Având în vedere că jocul nici măcar nu costă cât un titlu AAA nou, nu aș sta pe gânduri înainte să-l cumpăr. Este extrem de ușor să vă recomand acest joc, indiferent dacă jucătorul final este un copil sau un adult. Este foarte plăcut de jucat, funcționează perfect, arată superb și pare a fi companionul perfect pentru orice PS4.
De asemenea, având în vedere multitudinea de titluri din seria Ratchet & Clank, noul joc este un punct de start foarte bun pentru cei ce încă nu au încercat această serie și doresc să înțeleagă originile personajelor.
Cu alte cuvinte, Ratchet & Clank-ul lansat în 2016 este un joc foarte distractiv, care nu ne dezvăluie un capitol nou din viața lui Ratchet sau a lui Clank, dar ne prezintă într-un mod foarte plăcut felul în care cei doi au devenit prieteni pe viață. Chiar dacă el nu revoluționează seria din care face parte, e unul dintre cele mai distractive titluri pentru PS4, iar asta este tot ce contează.