Organizația JEDEC ce se ocupă cu publicarea noilor standarde tehnologice, a anunțat în urmă cu 24 de ore că GDDR5X a fost finisat și e gata să își facă debutul. Acesta a apărut în urma necesității de lățime de bandă fiind de 2 ori mai rapid decât GDDR5.
“Its performance improvements over the prior standard will help enable the next generation of graphics and other high-performance applications.”
Acest nou chip este până la urma urmei derivat din fratele său mai bătrân, fiind doar ajustat și optimizat mai bine pentru aplicațiile care necesită lățime mare de bandă și nu neapărat să rupă-n patru cipul grafic care procesează toată treaba.
Pentru că sunt mai relevante niște cifre, treaba stă cam așa: GDDR5 ajungea până la 6Gb/s pe când GDDR5X împinge până 12Gb/s lejer sau chiar 16Gb/s când “e mai supărat”.
Toate acestea folosind mai puțină electricitate => consum mai mic. Noul X folosește același POD (pseudo open drain) ca și GDDR5. De asemnea, adresarea se face acum pe 64bytes și nu pe 32 cum era în generația trecută. De aici rezultă din nou performanțe mai mari.
“GDDR5X represents a significant leap forward for high end GPU design,” said Mian Quddus, JEDEC Board of Directors Chairman. “Its performance improvements over the prior standard will help enable the next generation of graphics and other high-performance applications.”
Să nu uităm totuși că viitorul ne aduce HBM2, ceva cu totul diferit și cu performanțe diferite. GDDR5X va fi implementat doar pe plăcile video accesibile oricui, și nu pe vârfuri de gamă.
Cu toții știm că acele plăci entry level sunt doar o colecție de porturi cu o bucată de metal pentru răcire deoarece nu poți face mare lucru cu ele. Integratele deja le depășesc cu brio.
Partea bună e că aceste plăci nu consumă mult și vor fi în continuare o variantă ieftină (și de fabricat, dar și pentru cumpărător).
Așadar, tehnologia evoluează tot mai mult cu HBM, iar clasicul DDR va fi lăsat în spate.