Acesta este un guest post. Autorul articolului este LockOnStrattoss.
De multe ori când ne gândim dacă MMO-urile au avut vreodată un anumit moment de ,,strălucire” în industria de gaming, probabil toată lumea ar spune 2005-2008. De ce?
Pentru că în 2005 MMO-urile au început să câștige teren în adevăratul sens al cuvântului odată cu expansiunea popularului joc World Of Warcraft, dar drumul lui nu s-a oprit doar la piața de jocuri americană.
Blizzard încă nu realiza complet capodopera pe care a creat-o și la ce nivel avea să ajungă. Ok, dar de ce este relevant? Fiindcă adesea în industria de gaming alți dezvoltatori sunt inspirați de munca sau de succesul altora și pentru că gaming-ul este totuși un business, dar WoW nu a fost singurul care s-a bucurat de sume exorbitante de bani.
Sony Online Entertainment domina piața de MMO-uri deoarece au inclus într-o singură subscripție posibilitatea de a juca Everquest, Everquest 2, StarWars Galaxies. Strategia lor de marketing nu a fost una nobilă, au ales acest model pentru a evita concurența intre cele 3 titluri.
Pe măsură ce WoW creștea în popularitate și Sony îl privea pe zi ce trece ca o amenințare, au decis în august 2005 să cumpere un ip de la Monolith Productions. Un alt mmorpg care a reusit să stârnească interesul gamerilor americani din martie 2005, Matrix Online, dar ,,hype-train-ul” nu a avut mulți km de mers fiindcă pe 31 iulie 2009, serverele au fost oficial închise de catre Sony.
Inovația nu se oprește aici, în 26 aprilie 2005 apare Guild Wars, bineînțeles un mega hit direct de la lansare! (A nu se confunda cu hiturile lui Moga sau Conect-R) Guild Wars a fost făcut de ArenaNet, o companie americană situată in Bellevue Washington, subsidiară a NCSoft-ului, o companie sud-coreeană care pe viitor va produce titluri populare cum ar fi: Aion, City Of Heroes, WildStar, Lineage etc.
Diferența de mecanică a jocului Guild Wars a fost atât de mare față de tradiționalele MMORPG-uri încât a dat nastere la o nouă categorie CORPG sau (Competitive Online Role Playing Game).
Toate schimbările astea nu au ,,zguduit” titanul creat de Blizzard, dar a adus concurență serioasă în lumea gaming-ului online dând inspirație multor studiouri să dea culoare și viață ideilor: Silkroad Online făcut de Joymax, Aeonsoft cu Flyff, RappelZ de la nFlavor, Perfect World făcut de Perfect World Beijing, MapleStory de Wizet și ShadowBane de Ubisoft.
Dar în 2007 s-a produs primul ,,turning point” al MMo-urilor, când au fost violent asaltate de jocuri mari, cu potențial grafic mare, cu bugete serioase , care au fost concepute să ia jucatorul cu asalt.
Lord Of The Rings Online, un joc după popularele cărți ale lui Tolkien și filmele lui Peter Jackson publicat de Warner Brothers și dezvoltat de Turbine Incorporated, Age Of Conan Hyborian Adventures, Warhammer Online Age Of Reckoning, StarTrek Online, astea sunt doar câteva titluri care au ,,forțat” evoluția MMO-urilor în industria de gaming.
Ca să folosesc replica unui prieten: ,,Mno îi bine ce-ai făcut?” Evoluția gaming-ului întodeauna va avea plusuri și minusuri, standardul pe care îl priveam la mmo-uri în 2005 comparativ cu 2015 este masiv și o mare parte din titlurile care ies astăzi pe piață ajung fie free to play pentru a supraviețui sau sunt abadonate pentru ,,modele mai atrăgatoare” care la rândul lor vor fi abandonate în timp.
Așa funcționează piața, gusturile se schimbă, timpul este limitat, iar ce ne-a atras azi nu ne mai atrage mâine. Pentru voi care a fost momentul de aur al MMO-urilor?